středa 23. března 2011

Jak rychle fotí? ( část I )

Výrobci fotoaparátů superlativy šetří málokdy. Magapixelové závody snad již skončily a je nutno zajistit nové lákadlo pro potenciální kupce. Rychlost nových strojů profesionální třídy je impozantní a slogany "... nejrychlejší autofokus ..." nahrazují počty megapixelů.

Když mi před Vánoci dosloužil starý Canon Powershot A80, nahradil jsem jej novým Canonem S95 (má žena se dodnes domnívá, že to byl vánoční dárek pro ni, naiva). Oproti A80 mě překvapil nejen výrazně lepší kvalitou snímků (a nahlodal mé přesvědčení, že fullframe je nutnost), ale i celkovým zrychlením všech funkcí. Konečně - domníval jsem se - je tu něco, co je malé, nenápadné a výkonné, jako stvořené k dělání momentek. Výsledky se však  nějak nedostavovaly - na fotkách nebylo to, co tam být mělo. Mezi stiskem spouště a uložením obrázku ve snímači bylo zpoždění, které mi trochu zkazilo počáteční nadšení a přimělo mě k návratu k osvědčené zrcadlovce.

Zkusil jsem si tedy udělat malý testík, velmi laický. Žádné elektronické stopky a přesné přístroje, takže výsledky jsou značně nepřesné a spíše ilustrativní. Více podrobností je zde, níže jsou některé vybrané výsledky.

Fotil jsem rotující gramofon (pro ty, kteří už znají jen CD, točí se rychlostí přibližně 33 otáček za minutu).

Nejhorší případ: Spoušť jsem stiskl při průchodu okolo přenosky podle LCD. Aparát nejprve zaostřil a potom teprve exponoval. Zpoždění  činilo nepoužitelných 1,1 sekundy

 Teď už je to lepší: nejprve jsem spoušť namáčkl, počkal na potvrzení zaostření a potom podle displeje exponoval, jakmile bod prošel okolo přenosky. Zpoždění  okolo 0,4 s je však stále mimo meze použitelnosti při snímání rychlejších dějů. 
 Zde je situace stejná jako v předešlém případě, ale s jednou změnou: místo sledování obrazu na displeji jsem se díval přímo na gramofon. Reakční doba se zkrátila o 100 ms. Prokazuje se tak známá skutečnost, že displej nikdy neukazuje skutečnou situaci před objektivem, ale proti optickým hledáčkům vnáší další zpoždění. A aby to nebylo jednoduché, zpoždění závisí na úrovni osvětlení: je-li málo světla, aparát volí delší dobu, po kterou střádá fotony.





A jak jsou na tom zrcadlovky? Podstatně lépe, přestože toho musí zvládnout opravdu hodně: změřit expozici, vypočítat barevnou teplotu, rozhodnout se pro kombinaci clony a času, popř. i nastavit citlivost, zapnout autofokus a určit korekci zaostření, vyslat předblesky ke vzdáleným bleskům a počkat si na odpověď, sklopit zrcátko, nastavit clonu v objektivu a zaostřit s ním do vypočtené polohy, otevřít závěrku, odpálit blesky, zavřít závěrku, sklopit zrcadlo, odclonit, ... ale to už je po snímku, takže to se už nepočítá. V optimálním případě (to znamená, že jsem expozici nastavil manuálně, to stejné i pro vyvážení bílé a blesk byl rovněž řízen ručně) jsem dosahoval zpoždění něco okolo 110 ms, z čehož nejméně polovina je moje reakční doba. Dnešní špičkové přístroje se chlubí zpožděním spouště 37 ms, takže pro D200 to není zase špatný výsledek.

Moje D200 dokáže (ne vždy) dělat 5 snímků za sekundu, tedy s odstupem 200 ms. Je jasné, že k přesnému zachycení vrcholného okamžiku třeba při sportovních záběrech je lepší se spolehnout na vlastní reakci (a to platí i pro vyšší rychlosti, snad jen profi přístroje s 10 snímky za vteřinu by to mohly zvládnout), samozřejmě za předpokladu, že lze takový okamžik předvídat.

Co mě překvapilo víc (ono to zas tak překvapivé není, ale nikde se to moc neuvádí a člověk si to neuvědomí) byl vliv nastavení ovládání blesku. Pokud jsem ovládal jeden externí blesk z fotoaparátu vestavěným bleskem, zpoždění se prodloužilo o celých 170 ms, při sportovních záběrech to je věčnost. Pokud se použije jen blesk na foťáku, ale v režimu TTL, vysílají se předblesky také (mluvím o Nikonu D200, ale u Canonu to nejspíš bude to samé) a zpoždění činí jen 100 ms navíc. Naštěstí existuje snadné řešení - zablokovat expozici blesku tlačítkem Flash Value Lock. Že je přitom vhodné také clonu a čas nastavovat manuálně je snad zřejmé.

Optický hledáček tedy zatím jasně vede a sledování displeje zatím pro momentky není to pravé. A to nemluvím o rychlosti ostření - i zde zrcadlovky s velkým náskokem vedou. Ale o tom příště...

Žádné komentáře:

Okomentovat